Princess Maker 2 – kultowa gra Gainaxu – doczeka się po 23 latach oficjalnego angielskiego wydania

Albo po 12 lat w zależności, jak na to spojrzeć ;) Gainax i koreański wydawca CFK ogłosili, że jesienią na Steamie pojawi się Princess Maker 2: Refine. Jest to odnowiona w 2004 roku wersja gry Princess Maker 2, która oryginalnie wyszła w 1993 roku. Produkcja będzie w języku angielsku, jak wskazują same screenshoty i trailer – symulacja ma być flagowym tytułem tego producenta/wydawcy na Zachód, więc możliwe, że w przyszłości pojawią kolejne gry tego studia.

Tytuł powstał w czasach, gdy Gainax przeżywał mały kryzys po serii nieudanych inwestycji w japońską animację. Ze studia odszedł jego współzałożyciel od strony finansowej, a ówczesny prezes – Toshio „OtaKing” Okada (fatalne zarządzanie w postaci m.in. ograniczonej kontroli kreatywnej i braków udziałów w zyskach z produkcji popularnego serialu Nadia Secret of Blue Water, studio zachowało jedynie licencję na wydanie gry pod tym tytułem). W firmie nie był wtedy również obecny przeżywający depresję Hideaki Anno – reżyser Gunbuster i Nadia.

Od 1992 (Otaku no Video) do 1996 roku (Neon Genesis Evangelion) studio nie mogło się poszczycić żadną własną animacją, zamiast tego skupiło się na sprzedaży własnych gadżetów oraz przede wszystkim tworzeniu gier dla dorosłych. W tym nastroju powstała „Princess Maker” (1991) – zaprojektowana przez Takami Akai (design postaci w Daicon III i Daicon IV) symulacja wychowywania księżniczki, która wkrótce zrobiła furorę w Japonii. Nie wiem, jak pierwsza część, ale druga oferowała piękną jak na tamtą czasy pikselową animację, dość wysoki poziom trudności, który wymagał dobrego planowania codziennych zajęć oraz finansów. Gra mogła się poszczycić ponad 70 różnymi zakończeniami w zależności od tego, jak kierowaliśmy edukowaniem swojej podopiecznej. Turowa rozgrywa zaczynała się, gdy dziewczynka miała 10 lat, a kończyła się w wieku 18 lat.

Osobiście o samej grze po raz pierwszy dowiedziałem się z jednego z numerów magazynu Kawaii z lat 90 (tekst o historii Gainaxu), jednak dopiero po powtórnym przeczytaniu artykułu ok. 2005 roku zdecydowałem się na ściągnięcie angielskiej wersji beta. Pierwsze momenty z grą nie były łatwe (bardzo szybko zostawałem bez środków do życia dla mojej bohaterki, albo też rozwój postaci nie poszedł w pożądanym kierunku – postać potrafi być pyskata ^^’), co skutkowało tym, że zacząłem zapisywać poszczególne ruchy na kartce. Zresztą „nieudane” zakończenia w tej grze też potrafią być zabawne ;)

W 2002 roku miała miejsce premiera Petite Princess Yucie – anime produkcji Gainax inspirowane luźno serią Princess Maker (podobno trzeciej części).